Työturvallisuus on kuivaa

Kirjoittaja Timo Kronlöf

 

Monet ajattelevat, että heidän oma erityisosaamisalansa on myös muiden mielestä hyvin mielenkiintoista ja tärkeää. Ei ole.

Työturvallisuus on toki tärkeää ja siitä tulisikin viestiä yrityksen sisällä ja sidosryhmille, mutta se on harvoin kaikkien mielestä juuri se kiinnostavin asia työlistalla. Vastaava ongelma on ollut olemassa jo pitkään niin työelämää kuin vapaa-aikaakin – tärkeätkin asiat peittyvät informaatiotulvaan. Mutta kuinka voisimme ratkaista tämän ongelman tai ainakin kehittää sitä? Minulla on tähän ideoita – tai oikeastaan kaikki niistä eivät ole minun, mutta lainaan niitä työturvallisuuteen. Yksi niistä on sosiaalinen media.

Sosiaalisen median yksi tärkeimmistä eduista on se, että käyttäjä voi pääosin itse päättää, missä kanavissa on mukana ja mitä tai ketä haluaa sosiaalisessa mediassa seurata. Tyypillisesti yritys- tai organisaatioviestinnässä asia on päinvastoin, eli joku (hierarkiassa ylempi) päättää, mitä tietoa jaetaan. Työturvallisuudessa onnistuminen vaatii yhteistyötä, vuorovaikutusta ja kaksisuuntaista viestintää. Jos tietotulva tulee ylhäältä, eikä itsellä ole mahdollisuutta reagoida, työturvallisuus koetaan nopeasti vain sääntöjen saneluksi ja kielloiksi.

Tietysti voimme tehdä muutoksia vanhaan työturvallisuustiedotteeseen kuten lisätä hienoja kuvia ja yrittää mainostaa tiedotetta eri tavoin, mutta loppujen lopuksi kyseessä on kuitenkin vanha tylsä tiedote. Mikäli olemme tarpeeksi rohkeita tunnustamaan sen tosiasian, että suurin osa ihmisistä pitää kuukausittaista turvallisuustiedotetta tylsänä, voimme tehdä asialle jotain. Aluksi on aina tunnistettava ja myönnettävä ongelma, ennen kuin siihen voidaan keksiä ratkaisu. Kuten jo mainitsin, kuvien lisääminen ja raportin mainostaminen eivät riitä muuttamaan ihmisten mielikuvaa siitä. Tässä onkin pieni vinkki turvallisuusasiantuntijoille: seuratkaa turvallisuustiedotteiden avaus- ja lukukertoja, niin saadaan näyttöä tiedotteen kiinnostavuudesta. Mikäli yli puolet henkilöstöstä on katsonut tiedotetta, voit olla tyytyväinen itseesi ja sisältöösi. Mikäli alle 20 % vastaanottajista on vaivautunut katsomaan sitä, on asialle tehtävä jotain.

Minä ja tiimimme NordSafetyssä olemme päättäneet hyödyntää jo olemassa olevaa teknologiaa helpottamaan työturvallisuusjohtamista sekä saamaan ihmisiä paremmin sitoutumaan kiinnostumaan omasta turvallisuudestaan. Useimmiten meidän ei kuitenkaan tarvitse keksiä kokonaan uusia ideoita, vaan voimme käyttää jo hyväksi havaittuja metodeja parantamaan asioita. Vuoden 2017 alussa toimme jokaiselle NordSafetyn käyttäjälle mahdollisuuden itse valita, mitä asioita he itse haluavat seurata palvelussa. Esim. käyttäjä voi pyytää jokaisesta turvallisuushavainnosta tai 5S-auditoinnista tiedon itselleen heti, kun tällainen on tehty heidän alueellaan. Ylin johto voi tilata tiedon jokaisesta tapaturmasta itselleen, jos työturvallisuus koetaan erittäin tärkeäksi.

Julkaisemme pian ”aktiviteettivirran”, jossa käyttäjät voivat kommentoida tapahtumia ja nähdä reaaliajassa, mitä työturvallisuudessa tapahtuu.

Tässä on ajatuksiani kiteytettynä 60 sekunnin mittaiseen videoon: 

 

 

 

NordSafety – innovatiivinen EHS-sovellustoimittaja – perustettiin Helsinkiin ja Quentic osti NordSafetyn marraskuussa 2017. NordSafety nimettiin Quenticiksi vuonna 2018.

Seuraa ajankohtaisia tapahtumia.