Digitalisaatio, Työturvallisuus

Turvallisuuskulttuuri alkaa ylhäältä: Miten sitoutuneet johtajat motivoivat työntekijöitä

Tutustu parhaimpiin käytäntöihin, joiden avulla voit edistää turvallisuutta ja parantaa organisaation suorituskykyä.

8 minuuttia24/10/2025

Monet aloitteet turvallisuusprosessien kehittämiseksi epäonnistuvat johtajien tuesta huolimatta. Syynä on niiden tavoite saada aikaiseksi muutosta, mikä on epämiellyttävää ja ihmiset vastustavat sitä. Menestys vaatii enemmän kuin pelkkää politiikkaa; se vaatii sitoutumista, selkeyttä ja yhtenäisyyttä. Yleisiä esteitä muutosprojektien menestykselle ovat esimerkiksi:

  • Negatiivinen turvallisuuskulttuuri ja työntekijöiden osallistumisen puute
  • Käyttökelvottomat tapaturmailmoitusohjelmistot ja koulutustyökalut
  • Huono viestintä johdon ja etulinjan tiimien välillä
  • Turvallisuustavoitteiden ja odotusten epäjohdonmukaisuus
  • Läpinäkyvyyden ja standardoitujen turvallisuuskoulutusprosessien puute

 

Joustavan turvallisuuskulttuurin rakentamiseksi johtajien on yhdistettävä selkeät turvallisuuden KPI-mittarit moderniin EHS-ohjelmistoon ja osallistaviin käytäntöihin, jotka sitouttavat työntekijät kaikilla tasoilla.

Ratkaisu? Yhdistä turvallisuusjohtaminen työntekijöiden sitoutumiseen käyttämällä käyttäytymistä, dataa ja työkaluja, jotka yhdessä edistävät turvallisuuskulttuurin muutosta.

Turvallisuusjohtamisen parhaat käytännöt

Koska turvallisuuskulttuuri alkaa ylhäältä, johtajien on aktiivisesti sitouduttava turvallisuusohjelmaansa. Tämä on ensimmäinen askel merkittävän muutoksen saavuttamiseksi. Paras tapa tehdä se on:

  • Ole näkyvä
  • Ota vastuu
  • Tee tietopohjaisia päätöksiä
  • Osallista työntekijät
  • Viesti aktiivisesti
  • Aseta kunnianhimoisia tavoitteita

Ole Näkyvä

Kun johtajat sitoutuvat olemaan näkyviä turvallisuusasioissa, heistä tulee aidompia ja uskottavampia turvallisuusjohtajia. Näkyvyys tarkoittaa osallistumista turvallisuuskeskusteluihin, auditointeihin ja investoimista työkaluihin, jotka helpottavat ja tehostavat turvallisuustehtäviä.

Lisäksi näkyvä johtajuus tarkoittaa yhteisen käsityksen edistämistä siitä, mikä on yrityksen turvallisuuskulttuuri ja miten sitä voidaan muuttaa. Bradley-käyrä auttaa johtajia sitoutumaan turvallisuuteen. Mallin avulla he voivat kehittää vakuuttavan vision tulevaisuuden turvallisuudesta ja tunnistaa askeleet, joilla siihen päästään.

Ota vastuu

Sitoutuneet johtajat ottavat vastuun turvallisuudesta. He omaksuvat positiivisen turvallisuusajattelun, joka toimii esimerkkinä työpaikalla. Tähän kuuluu raportoidun tapaturman järjestelmällinen seuranta ja sitoutuminen samoihin standardeihin, joita noudatetaan koko organisaatiossa.

Vastuullisuus voi liittyä myös siihen, miten johtajat käsittelevät omia epäonnistumisiaan. Virheiden tekeminen on osa ihmisyyttä, riippumatta työtehtävästä. Ottamalla näkyvästi vastuun virheistään ja sitoutumalla oppimaan niistä johtajat voivat näyttää voimakkaan esimerkin, joka parantaa konkreettisesti turvallisuuskulttuuria työpaikalla.

Tee dataan perustuvia päätöksiä

Tietojen kerääminen, analysointi ja tulkinta antavat johtajille mahdollisuuden mitata turvallisuustasoa ja tehdä tietopohjaisia turvallisuuspäätöksiä. Oikeat tiedot lisäävät luottamusta korvaamalla arvailun käytännönläheisillä oivalluksilla, jotka edistävät turvallisuusohjelmien onnistumista.

Luodakseen tietopohjaisen perustan luotettaville päätöksille johtajien on valittava merkitykselliset KPI-mittarit ja käytettävä digitaalisia turvallisuusjohtamisenratkaisuja keräämiensä tietojen yhdistämiseen, analysointiin ja esittämiseen. Oikean ohjelmiston ja KPI-mittareiden valinta edellyttää, että johtajat perehtyvät nykyiseen turvallisuustilanteeseen ja asettavat relevantit, saavutettavissa olevat yritystavoitteet.

Osallista työntekijät

Toimenpiteet, kuten työntekijöiden mielipiteiden kuuleminen uusista toimenpiteistä ja KPI-mittareista, henkilöstön osallistaminen ohjelmistopäätöksiin ja riskien arvioinnin kaltaisten tehtävien vastuun siirtäminen lähemmäksi etulinjaa, auttavat johtajia luomaan todellisiin työpaikan olosuhteisiin perustuvia käytäntöjä.

Tämä rakentaa positiivista turvallisuuskulttuuria koko organisaatiossa. Sekä työntekijät että johtajat alkavat nähdä turvallisuuden merkityksellisenä jokaisessa roolissa ja rutiinissa, kokoonpanolinjalta johtohuoneeseen

Viesti aktiivisesti

Ei ole mikään salaisuus, että epäselvä tai puutteellinen viestintä voi johtaa onnettomuuksiin. Sitoutuneet johtajat viestivät mahdollisimman selkeästi ja tarkasti. He myös kuuntelevat aktiivisesti esittävät kysymyksiä ja kannustavat palautteen antamiseen. Näin he luovat ympäristön, jossa kukaan ei pelkää kertoa tapahtumista tai vaarallisesta käyttäytymisestä.

Monet yritykset ovat nykyään monikielisiä. Tehokas turvallisuusviestintä edellyttää myös tarkkoja käännöksiä, jotta kaikki voivat saada tärkeää tietoa omalla äidinkielellään. Turvallisuusjohtajat, jotka hyödyntävät tähän tehtävään oikeita inhimillisiä tai digitaalisia resursseja, parantavat turvallisuusviestinnän laatua maailmanlaajuisesti ja antavat loistavia esimerkkejä työntekijöiden hyvinvoinnista huolehtimisesta.

Aseta kunnianhimoisia tavoitteita

Turvallisuuskulttuurin parantamiseen on olemassa erilaisia keinoja. Yksi tällainen menetelmä on käyttäytymiseen perustuva turvallisuus (BBS). Bradley-käyrän tavoin se yhdistää kaikki yhteisen turvallisuuden määritelmän ympärille. Tässä tapauksessa se ilmaistaan turvallisten käyttäytymismallien kokoelmana, joita seurataan ja palkitaan yhteistyössä.

Sekä Bradley-käyrän että BBS:n osalta kunnianhimoisen nolla tapaturmaa- tavoitteen asettaminen voi olla todellinen moottori edistymiselle. Mutta jopa kunnianhimoisimmat tavoitteet on aloitettava jostakin. Toinen vaihtoehto on pyrkiä 1 %:n onnettomuuksien vähenemiseen vuosittain. Näin johtajat voivat jakaa selkeän, motivoivan vision yrityksen turvallisuuden tulevaisuudesta.

Miksi johdon sitoutuminen ei riitä

Vaikka johtajat sitoutuisivatkin täysin turvallisuuden parantamiseen, heidän ponnistelunsa pysähtyvät, jos työntekijöiden sitoutuminen turvallisuusohjelmiin on heikkoa. Sitoutumattomat työntekijät ovat vähemmän halukkaita luopumaan vanhentuneista käytännöistä, omaksumaan uusia menetelmiä tai hyväksymään uusia turvallisuusvarusteita.

Tuoreiden lukujen mukaan työntekijöiden sitoutuminen on laskenut maailmanlaajuisesti 23 prosentista 21 prosenttiin. Tämän luvun nostaminen on turvallisuuden kannalta ratkaisevan tärkeää, koska erittäin sitoutuneilla työntekijöille tapahtuu raporttien mukaan 63 prosenttia vähemmän turvallisuusonnettomuuksia. Onnettomuuslukujen vähentämisen lisäksi työntekijöiden sitoutuminen turvallisuuteen voi parantaa toiminnan suorituskykyä kokonaisuudessaan.

Parhaat käytännöt työntekijöiden sitouttamiseksi turvallisuuteen

Jotta johtajat voivat hyödyntää tämän potentiaalin täysimääräisesti omissa organisaatioissaan, heidän on toteutettava kohdennettuja toimia työntekijöiden sitoutumisen lisäämiseksi. He voivat tehdä tämän seuraavasti:

  • Luomalla positiivisen virheiden kulttuurin
  • Hyväksymällä palautteen
  • Antamalla selkeitä ohjeita ja neuvoja

Luo positiivinen kulttuuri virheiden sattuessa

Jos työntekijät tietävät, että heidät nimetään, häpäistään ja syytetään virheistä, he eivät todennäköisesti ilmoita niistä. Tämä vie organisaatiolta tärkeät oppimismahdollisuudet ja turvallisuuden parantamiseen tarvittavat tiedot.

Kuinka siis kannustaa turvallisuusraportointiin? Johtajien tulisi luoda kulttuuri, jossa virheitä pidetään oppimismahdollisuuksina ja raportteja arvostetaan aidosti. Käyttäytymiseen perustuva turvallisuus on tehokas kehys tämän ajattelutavan vakiinnuttamiseksi käyttämällä yhteisiä tavoitteita, raportointia ja positiivista vahvistamista.

Hyväksy palaute

Jos työntekijät eivät noudata uutta sääntöä, rangaistustoimenpiteillä ei saavuteta paljoakaan. Sen sijaan, että rangaistukset motivoisivat heitä sitoutumaan uuteen järjestelmään, ne yleensä aiheuttavat häpeää ja syyllisyyttä, mikä todennäköisesti johtaa katkeruuden tunteisiin ja vähentää sitoutumista entisestään.

Sitoutuneet johtajat tietävät, että käyttäytyminen on laajemman järjestelmän tulosta. He käsittelevät ongelmia tämän näkökulman kautta, uteliaisuudella ja avoimin mielin. He pyrkivät ymmärtämään, miksi työntekijät eivät noudata sääntöjä, ja muuttavat sitten mahdollisesti sääntöjä tai sääntöihin perustuvia ohjeita saadakseen laajemman hyväksynnän.

Anna selkeitä ohjeita ja neuvoja

Koulutus on olennainen osa työntekijöiden sitouttamista turvallisuuteen ja positiivisen turvallisuuskulttuurin kehittämistä. Jos koulutus on vain vuosittainen kertaluonteinen tapahtuma, se viestii, että turvallisuus on marginaalinen aihe, jolla ei ole merkitystä päivittäisessä työssä.

Johtajien on omaksuttava strateginen lähestymistapa, joka keskittyy jatkuvaan oppimiseen. Koulutuksen tulee olla merkityksellistä, kätevää ja helppo integroida säännöllisiin toimintoihin. Tämä kannustaa työntekijöitä myös pohtimaan jatkuvasti, mitä turvallisuus tarkoittaa heidän päivittäisessä työssään ja miten he voivat ottaa vastuun itsestään ja muista, mikä on Bradley-käyrän lopullinen tavoite.

Yhteenveto

”Johtajuus ei ole asema, se on käyttäytysmalli. Se ei ole titteli. Se on sitä, mitä teet.”
Prof. Dr. Andrew Sharman, haastattelussa Quenticin kanssa.

Turvallisuuskulttuuri kukoistaa, kun johtajat osallistuvat aktiivisesti ja motivoivat työntekijöitä tekemään samoin. Ottamalla käyttöön parhaita käytäntöjä, jotka keskittyvät käyttäytymiseen, digitaalisiin ratkaisuihin ja dataan, johtajat voivat edistää kulttuuria, jossa kaikki ovat yhteydessä toisiinsa yhteisen turvallisuusvision ja -ajattelutavan, selkeiden turvallisuusohjelmien ja -tavoitteiden sekä käytännöllisten oivallusten kautta.

 

Miten Quentic voi auttaa

Quentic auttaa sinua yhdistämään ylhäältä alas -tavoitteet ja alhaalta ylös -toimenpiteet luomalla sillan johtamisstrategiasi ja etulinjan toiminnan välille. Sen automatisoidut ja selkeät työnkulut parantavat turvallisuuden sidosryhmien välistä yhteistyötä, kun taas kokonaisvaltainen näkemys turvallisuusasioista ja riskienhallinnasta auttaa sinua tunnistamaan ja priorisoimaan toimenpiteitä.

Joustavien työkalujen avulla voidaan tarjota online-turvallisuuskoulutusta ja ajantasaisia ohjeita, jotta turvallisuus on kaikkien mielessä joka päivä. Intuitiivisen mobiiliraportointikanavan avulla lähelläpititapausten, tapaturmien, havaintojen ja parhaiden käytäntöjen kirjaaminen on helppoa ja kätevää kaikille organisaatiosi jäsenille. Kun olet kerännyt palautetta kentältä, voit arvioida raportit keskitetysti ja seurata turvallisuuden KPI-mittareita analytiikkapaneelien avulla.

Muuta turvallisuusstrategiasi mitattaviksi käytännön toimiksi.

Varaa 10 minuutin puhelu asiantuntijamme kanssa. Etsitään yhdessä paras ratkaisu yrityksesi yksilöllisiin tarpeisiin.

X