Vaaralliset aineet

COSHH-koulutus

Pinnallisesta vaatimustenmukaisuudesta turvalliseen käyttäytymiseen

10 min03/12/2024

Kirjoittaja: Stefan Ganzke

Hiljattain eräässä keskikokoisessa kemianteollisuuden yrityksessä noin 50 työntekijää istui suuressa koulutushuoneessa ja sai opastusta vaarallisten kemikaalien käsittelyyn. Kuten kaikissa näissä neljännesvuosittain pidettävissä kokouksissa, tämäkin istunto on suunniteltu neljäksi tunniksi. Ohjeistuksen suorittaa tuotantojohto toimintaohjeiden avulla. Ne luetaan osittain ääneen ja osittain niitä täydennetään seinälle heijastetuilla PowerPoint-dioilla. 60 minuutin kuluttua osallistujien ajatukset alkavat harhailla.

Control of Substances Hazardous to Health Regulations (COSHH) on lakisääteinen säädös Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Siinä korostetaan työnantajien velvollisuuksia suojella työntekijöitään ja muita henkilöitä työpaikalla käytettäviin aineisiin liittyviltä vaaroilta. Asetuksen 12 mukaan kaikkien työntekijöiden, jotka voivat joutua kosketuksiin vaarallisten kemikaalien kanssa, on saatava riittävästi ja asianmukaista tietoa, ohjausta ja koulutusta.

Tässä artikkelissa selvitetään, täyttyykö tämä velvoite riittävästi edellä mainitussa esimerkissä ja mitä sopivampia vaihtoehtoisia menetelmiä on olemassa työntekijöiden turvallisuuden varmistamiseksi terveydelle vaarallisten aineiden käsittelyssä.

COSHH-koulutuksen mahdollisen tehokkuuden tieteellinen tutkiminen

Yhtä erilaisia kuin yritykset itse, ovat myös niiden lähestymistavat COSHH-koulutuksen tapaan ja menetelmään. Joissakin yrityksissä on tavanomaista, että johtajat yksinkertaisesti jakavat työntekijöille toimintaohjeita luettavaksi. Toisissa taas pidetään pitkiä, monologinomaisia ohjeita täpötäysissä kokoushuoneissa. Mitä yhteistä näillä kahdella menetelmällä on? Ensinnäkin ne eivät ole lainmukaisia. Lisäksi ne eivät myöskään ole tehokkaita. Oppimateriaali omaksutaan usein riittämättömästi, eikä turvallista työskentelyä käytännössä varmisteta. Seuraavassa selitetään syyt tähän tieteellisin perustein.

Hermann Ebbinghausin laatima retentiokäyrä

Hermann Ebbinghausin retentiokäyrän mukaan retentio on erilainen riippuen menetelmällisestä lähestymistavasta:

Jos esimiehet vain lukevat käyttöohjeet työntekijöille, pysyvyyden todennäköisyys on 20 prosenttia. Jos työntekijät lukevat itse toimintaohjeet, todennäköisyys nousee 30 prosenttiin. COSHH-koulutus yhdistettynä PowerPoint-esityksiin yhdistää visuaalisen ja auditiivisen vaikutelman ja nostaa säilytystodennäköisyyden jopa 45 prosenttiin. Tämä tulos on kuitenkin vielä kaukana toivottavan tietopohjan alapuolella. Lisäämällä toistoja visuaaliseen ja auditiiviseen esitykseen, voidaan säilyttämisen todennäköisyys nostaa 70 prosenttiin. Työntekijöiden vuorovaikutteisen osallistumisen avulla säilyttämisprosentti voidaan nostaa jopa 92 prosenttiin.

Hermann Ebbinghausin laatima unohtamiskäyrä

Toinen syy, joka viittaa siihen, että vuosittaiset, pitkät kokoukset eivät ole tehokkaita opetuksen antamisessa, on limbisen järjestelmämme asettamat rajoitukset. Sillä on kyky ylläpitää tarkkaavaisuutta vain tietyn ajan. Yleisesti ottaen useimmat ihmiset pystyvät keskittymään tehokkaasti enintään 55 minuutin ajan, mikä selittää, miksi osallistujilla on usein taipumus ajelehtia henkisesti pitkien koulutustilaisuuksien aikana. Hermann Ebbinghaus kuvasi tämän ilmiön unohduskäyrällään:

Kun tarkastellaan sekä unohtamis- että muistamiskäyriä, käy selväksi, että PowerPointin avulla annetut pidemmät ohjeet johtavat yleensä siihen, että opetetun materiaalin muistamisen todennäköisyys on alle 45 prosenttia. Tämä taso ei ole läheskään tyydyttävä, kun otetaan huomioon tämän tiedon elintärkeä merkitys vaarallisten kemikaalien turvallisen käsittelyn varmistamisessa.

Etsitään uusia lähestymistapoja, joilla varmistetaan COSHH-koulutuksen pitkäaikainen muistaminen.

Monituntiset, PowerPoint-ohjelmalla tuetut COSHH-koulutukset täyttävät pääosin lakisääteiset vaatimukset opetuskäytännössä, jos ne sisältävät kattavaa ja ymmärrettävää tietoa, ne on mukautettu vastaamaan työn luonnetta ja riskinarvioinnissa tunnistettua mahdollista altistumista, ne annetaan sopivassa muodossa työpaikan erityispiirteet huomioon ottaen ja - mikä tärkeintä - ne toteutetaan ennen vaarallisia kemikaaleja sisältävän työn aloittamista.

Näiden koulutusmenetelmien tehokkuus tulee kuitenkin kyseenalaiseksi, kun otetaan huomioon tieteellinen tutkimus, joka koskee koulutukseen jäämisen todennäköisyyttä (koulutukseen jäämisen käyrä). Perinteiset, pitkät PowerPoint-ohjelmalla tuetut istunnot eivät ehkä ole kaikkein suotuisimpia oppimisen säilyttämisen tai tehokkaan tiedon omaksumisen kannalta, varsinkaan pitkien ajanjaksojen aikana (unohtamiskäyrä). Kun tavoitteena on herkistää ihmisiä vaarallisten kemikaalien mahdollisille vaaroille ja innostaa turvallisempiin käytäntöihin, meidän on ehkä tarkistettava lähestymistapaamme. Kuten usein, ei ole olemassa yhtä kaikille sopivaa ratkaisua. Erilaisia opetusmenetelmiä olisi harkittava, jotta löydettäisiin optimaalinen ratkaisu sekä sisällölle että yleisölle ja jotta ne vastaisivat asianomaisten osapuolten yksilöllisiä vaatimuksia.

Turvallisuustiedotukset

Harkitse mahdollisuutta järjestää säännöllisesti turvallisuustiedotustilaisuuksia, joissa keskitytään keskustelemaan tiettyjen vaarallisten kemikaalien, kuten hapen, tai vaarallisten kemikaalien, kuten syövyttävien aineiden, riskeistä ja suojatoimenpiteistä. On tärkeää pitää nämä tilaisuudet lyhyinä, jotta osallistujia ei ylikuormiteta tiedolla, mikä voisi nopeuttaa unohtamisprosessia. Säilyttämiskäyrän periaatteiden mukaisesti on ilmeistä, että pelkkä vaarallisten kemikaalien käsittelyä koskevien keskustelujen palauttaminen voi todennäköisesti lisätä tiedon säilymistä noin 70 prosenttiin.

Näiden tiedotustilaisuuksien tehokkuuden lisäämiseksi muistiinjäämisaste voi nousta lähes 95 prosenttiin, kun niihin sisällytetään vuorovaikutteisia elementtejä, kuten kysymysten esittäminen työntekijöille. Tämä menetelmä edistää kriittistä ajattelua, mikä varmistaa, että keskeiset tiedot käsitellään tehokkaasti ja että ne säilyvät pidempään.

Vaikka COSHH-asetuksissa ei nimenomaisesti edellytetä tällaisten koulutustilaisuuksien dokumentointia, on erittäin suositeltavaa pitää perusteellista kirjaa näistä turvallisuustiedotuksista. Dokumentointia pidetään parhaana käytäntönä työterveys- ja työturvallisuusmääräysten noudattamisessa, ja sen avulla voidaan osoittaa, että yritykset ovat täyttäneet velvoitteensa kouluttamalla työntekijöilleen mahdolliset vaarat ja vastaavat toimenpiteet riskien vähentämiseksi.

Voit järjestää turvallisuustiedotukset tämän mallin mukaisesti:

Malli terveydelle vaarallisia aineita koskevia turvallisuustiedotuksia varten

  • Mikä on keskustelun aihe

    Esimerkki: Vaarallisen kemikaalin tai vaarallisten kemikaalien ryhmän erityinen tunnistaminen

  • Mitä on saavutettava työskenneltäessä vaarallisen kemikaalin tai vaarallisten kemikaalien ryhmän kanssa?

    Esimerkki: Määrittele terveysvaarat, ympäristövaarat ja vastaavat

  • Mitä vaaroja aineeseen liittyy?

    Esimerkki: COSHH-riskinarviointiin, käyttöturvallisuustiedotteeseen ja käyttöohjeisiin perustuvat betonivaarat

  • Miten työpaikan vaaroja voidaan välttää?

    Esimerkki: Keskustellaan oman käytännön mukaisista suojatoimenpiteistä, ristiintarkistetaan riskinarvioinnin, käyttöturvallisuustiedotteen ja käyttöohjeiden suojatoimenpiteiden kanssa

  • Määritelmät

    Esimerkki: Aineiden ja säiliöiden tarvittavat merkinnät, vaatimukset, henkilökohtaisten suojavarusteiden muutokset ynnä muut, jotka voidaan lisätä vuosisuunnitelmaan tai aiheen tallennukseen

Pidä istunnot pienissä ryhmissä, mieluiten 6-10 osallistujan kesken.

  • Keskittäkää keskustelut kaikille ryhmän jäsenille tärkeän aiheen ympärille. Ihannetapauksessa anna ryhmän valita aihe itse.
  • Anna keskustelun johtaminen jonkun alan ammattilaisen, kuten turvallisuusasiantuntijan, turvallisuuspäällikön tai esimiehen tehtäväksi.
  • Varmista, että nämä istunnot järjestetään säännöllisesti, joko kuukausittain, neljännesvuosittain tai puolivuosittain.
  • Rajoita turvallisuustiedotustilaisuudet hallittavaan aikaan, mieluiten enintään 30 minuuttiin.
  • Varmista, että tiedotustilaisuudet ovat merkityksellisiä osallistujien työpaikkatilanteen kannalta.
  • Pidä kirjaa jokaisesta istunnosta, joko käyttämällä tarkoitusta varten laadittuja lomakkeita tai erikoistunutta HSEQ-ohjelmistoratkaisua.

Pienryhmätyöskentely

Pienryhmätyöskentely tarjoaa arvokkaan lähestymistavan terveydelle vaarallisia aineita koskevan tiedon välittämiseen ja vahvistamiseen. Kuten turvallisuustiedotustilaisuuksia, näitä kohdennettuja istuntoja olisi järjestettävä säännöllisesti, mutta ne vaativat työntekijöiltä vain 10-15 minuuttia aikaa.

Esimiehet voivat koota yhden tai useamman pienryhmän ryhmän jäsenten määrän mukaan. Keskustelun alkuun voi laittaa ajatuksia herättävän kysymyksen, kuten tiettyjen vaarallisten kemikaalien riskien tunnistamisen ja niiden käsittelyyn liittyvien asianmukaisten varotoimenpiteiden hahmottamisen. Ensisijaisena tavoitteena on kannustaa työntekijöitä itsenäiseen ajatteluun, jolloin heistä tulee aktiivisia osallistujia turvallisuudesta käytäviin keskusteluihin. Näiden istuntojen päätyttyä on tärkeää, että osallistujat esittelevät ja dokumentoivat keskeiset asiansa fläppitaululle tai taululle.

Vinkki

Fläppitaulun tai valkotaulun sisällön valokuvaamisella voidaan varmistaa oikeudellisten dokumentointivaatimusten noudattaminen. On tärkeää saada jokaiselta osallistuvalta työntekijältä vahvistus, josta käy ilmi sekä heidän osallistumisensa että käsitellyn sisällön ymmärtäminen.

Muutosten hallinta: COSHH-koulutuskulttuurin uudelleenmäärittely

COSHH-koulutukseen liittyvien muutosten tai uudelleenjärjestelyjen tulisi aina edellyttää monialaista yhteistyötä. Tähän kuuluvat johto, operatiiviset johtajat sekä turvallisuudesta ja vaarallisten kemikaalien hallinnasta vastaavat edustajat. Myös yritysneuvoston osallistuminen prosessiin voi tuoda lisäarvoa, jos se on käytettävissä. Keskeisenä toimenpiteenä on suositeltavaa perustaa erityinen komitea, jonka tehtävänä on yksinomaan COSHH-koulutuksen uudistaminen.

Komitean ensimmäisenä tehtävänä on arvioida nykyiset koulutuspuitteet. Kun komitea on saanut kattavan käsityksen nykytilanteesta, rakenneuudistusprosessi voidaan aloittaa. Tässä vaiheessa on määriteltävä, mitä COSHH-koulutuksen osatekijöitä voitaisiin parhaiten käsitellä turvallisuustiedotteiden, pienryhmätyöskentelyn tai muiden menetelmävaihtoehtojen avulla. Samanaikaisesti on tarpeen rakentaa asianmukainen organisaatiorakenne. Tähän voi sisältyä työvuoroaikojen mukauttamista, ohjaajien lisäpätevöittämistä tai tiettyjen prosessien standardointia.

Komitean edetessä näissä aloitteissa on tärkeää muistaa, että COSHH-koulutuksen tulevaisuutta koskevat lopulliset päätökset eivät voi olla pelkästään komitean vastuulla. Siksi on välttämätöntä jakaa kehityssuuntauksia ja muutosehdotuksia työturvallisuus- ja työterveysvaliokunnan tai asiaankuuluvan ohjausryhmän kanssa, jos sellainen on olemassa.

Yhteenveto

COSHH-säännösten (Control of Substances Hazardous to Health) mukaan yritysten on lakisääteisesti annettava työntekijöilleen tarvittavat tiedot työssään kohtaamiensa vaarallisten kemikaalien turvallista käsittelyä varten. Perinteiset menetelmät, kuten pitkät, useita tunteja kestävät kokoukset, johtavat kuitenkin usein siihen, että tietoa ei juurikaan omaksuta ja tietämys kehittyy vain vähän.

Ebbinghausin tietojen säilyttämis- ja unohtamiskäyrien perusteella on selvää, että perinteiset koulutusmenetelmät eivät riitä antamaan työntekijöille riittävästi tietoa vaarallisten kemikaalien turvallisesta käsittelystä ja edistämään riittävää riskivalmiutta. Nämä havainnot korostavat, että on kiireellisesti poikettava perinteistä ja otettava käyttöön uusia strategioita, kuten turvallisuuskoulutusta tai pienryhmätyöskentelyä, joiden tarkoituksena on parantaa koulutuksessa pysymistä ja torjua unohtamista.

Yritysten, jotka pyrkivät ottamaan käyttöön näitä tehokkaampia koulutusmenetelmiä, olisi perustettava erikoistunut komitea, joka keskittyy järjestelmälliseen muutoksenhallintaan. Uusien menetelmien käyttöönotossa on keskeistä, että mukaan otetaan edustajia monista eri toiminnoista. Tämä kokonaisvaltainen lähestymistapa varmistaa, että aloite saa tarvittavan auktoriteetin ja hyväksynnän ja että se on alusta alkaen perusteellisesti harkittu ja suunniteltu. Ennen kuin käyttöönotto voidaan aloittaa, johdon, johtajien ja moderaattoreiden on saatava riittävästi koulutusta, jotta voidaan varmistaa kohdennettu ja onnistunut käyttöönotto.

Artikkelin kirjoittaja

Stefan Ganzke on työturvallisuuden turvallisuuskulttuurin ja -viestinnän asiantuntija. WandelWerker Consulting GmbH:n toimitusjohtajana hän auttaa ensisijaisesti turvallisuusinsinöörejä ja työturvallisuuden ammattilaisia vähentämään työtapaturmia pysyvästi.

Lähteet

1  Will M, Brauweiler J (2020) Business Continuity Planning. In: Leal Filho W, Marisa Azul A, Brandli L, et al. (eds) Sustainable Cities and Communities. Springer International Publishing, Cham, pp 33–44
2  Will M, Brauweiler J (2020) Business Continuity Planning. In: Leal Filho W, Marisa Azul A, Brandli L, et al. (eds) Sustainable Cities and Communities. Springer International Publishing, Cham, pp 33–44

X